Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska

Diety wegetariańskie w bardzo małym stopniu korzystają z produktów zwierzęcych (np. tylko nabiał), tak więc są wolne od nisko nasyconych tłuszczów i cholesterolu, co zmniejsza ryzyka otyłości i wielu chorób, takich jak cukrzyca, nadciśnienie krwi, a także niektóre rodzaje nowotworów i choroby niedokrwiennej serca. Aby dieta wegetariańska była zdrowa dla organizmu, powinna zawierać szereg składników odżywczych, dostarczanych w odpowiednich ilościach. Najważniejszymi składnikami jest białko, minerały i wapń.

Białko

W diecie wegetariańskiej odpowiednie ilości białka mogą pochodzić ze źródeł roślinnych. Białko roślinne samo w sobie może zapewnić odpowiednią ilość aminokwasów, na które organizm ma zapotrzebowanie. Ich bogatym źródłem są warzywa, produkty pełnoziarniste, nasiona, rośliny strączkowe i orzechy. Dobrym źródłem jest również białko sojowe, które może stanowić odpowiedni zamiennik dla białka zwierzęcego.

Żelazo

Czerwone mięso, żółtko jaja oraz wątroba są najbogatszym źródłem żelaza, a jednocześnie i cholesterolu. Tak więc wegetarianie, nie spożywając mięsa, narażeni są na niedobór żelaza w organizmie. W celu jego uzupełnienia, należy spożywać dużo fasoli i szpinaku. Suszone owoce i drożdże piwne również powinny być składnikiem diety, ponieważ są dobrym źródłem białka pochodzącego z roślin.

Cynk

Cynk jest wymagany dla prawidłowego rozwoju organizmu. Nie zwierzęcymi źródłami cynku są rośliny strączkowe i zboża. Dodatkowym źródłem cynku mogą być również suplementy diety, które jednak nie powinny być przyjmowane w ilości większej niż 15 do 18 mg dziennie.

Witamina B-12

Witamina B-12 pochodzi głównie ze źródeł zwierzęcych. W diecie wegetariańskiej może się znaleźć poprzez wzbogacone płatki śniadaniowe, a także suplementy witaminowe, które również należy spożywać w ilości nie przekraczającej zalecanej dawki.

Wskazówka

Wegetarianie spożywają mniej kalorii niż nie wegetarianie. Z tego powodu, osoby takie są zmuszone do spożywania różnego rodzaju żywności, z odpowiednią zawartością kalorii, zdolną wypełnić dzienne zapotrzebowanie na energię.

0 comments on “Dieta wegetariańskaAdd yours →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *